Vrei să-i îmbogățești copilului cutiuța cu amintiri? Organizați o vacanță cu autorulota!

13 septembrie, dupa 6 luni de vacanta mare ar fi trebuit sa le pregatesc ghiozdanele si sa le fac instructajul de mers la scoala in plina Pandemie, in schimb eu faceam asta:

… si ma pregateam pentru inca 2 saptamani de vacanta cu copiii!
Si nu regret deloc! A fost o super-vacanta despre care fetele inca vorbesc si care va ramane cu siguranta printre amintirile lor din copilarie.
Grecia+copii+autorulota=LOVE
Ne-am programat vacanta inca de pe la mijlocul verii, tentati de preturile din extra-sezon si convinsi de faptul ca scoala va incepe in sistem online. Nu a fost asa, insa doamna invatatoare a fost intelegatoare si cu ajutorul colegilor si parintilor acestora am reusit sa tinem pas cu materia.
Deci,
pe 15 septembrie ne-am imbarcat cu mic cu mare in casuta pe roti de la smiley camper:

… si nu ne-am oprit decat cand am simtit miros de inghetata mare si buna, de soare generos, nisip cald, numai-bun de construit castele, apa albastra, pestisori mereu grabiti, stelute de mare si scoici minunate, oameni veseli, tarabe cu peste proaspat, paine gustoasa, pui cu sos tzatziki sau masline delicioase :

Acum ca v-am aratat cum a fost sa va si povestesc:
Noi am ales zona Halkidiki pentru vacanta noastra si ne-am tot plimbat cu casuta pe roti pe plajele de pe bratul Sithonia. Majoritatea plajelor erau in mici sate pescaresti. Cu toate astea noi am ramas impresionati de cat de bune erau drumurile, cat de multe terase aveau, cat de ingrijite erau plajele si cat de primitori erau localnicii! Preferatul nostru a fost Neos Marmara – o localitate atat de micuta si totusi atat de bine organizata si frumoasa cu plaje mai mici sau mai mari, multe cafenele si restaurante, gelaterii, buticuri de suveniruri, un port marisor cu barci frumoase, o biserica superba(una singura in toata localitatea cu loc de aprins lumanari cu tot cu lumanari free!), o scoala langa mare, cu maslini in curte si copii bronzati care isi mancau gustarea afara la masutele din curte, patiserii cu cornuri si placinte delicioase, o reprezentanta Pandora de unde mi-am mai luat un charm 🙂 pentru bratara mea preferata si cu o pescarie de unde am cumparat calamari proaspeti 3 zile la rand.

Grecia e minunata! E unica! E fabuloasa… si nu exagerez! Si stiti ce mi-a placut cel mai mult aici – oamenii! Da, asta mi-a placut cel mai mult, desi au plajele divine, brutariile din care nu iti mai vine sa iesi, gelaterii si cofetarii incredibile, terase si cafenele multe si frumoase, livezi de masline si parcuri de joaca superbe, autostrazi, magazine mai mari sau mai mici cu fel de fel de lucrusoare mesterite acolo, paduri de pin cu stupi de albine, stanci numai bune de cococat pentru copii si pescarii cu peste proaspat cu adevarat… din toate astea pe mine m-au marcat cat de omenosi, de veseli, educati si primitori sunt grecii. Cu totii, de la chelneri, la bunicul de 70+ care vindea inghetata, la doamna de magazinul din livada cu maslini, angajatii de la supermarket, cei de telepass-urile de pe autostrazi…TOTI vorbesc engleza BINE!
Apoi, toti sunt zen! O fi de la soare imi zic! Ne-am plimbat pe multe plaje de-a lungul bratului Sithonia si toti, dar toti, oamenii care treceau pe langa sezlongurile noastre ne salutau „Kalimera!” si ne zambeau!
Grecii sunt darnici! Ne-a impresionat doamna de la un magazin de masline amplasat la marginea drumului, langa casa ei si langa livada ei de maslini. Ne-am oprit ca sa cumparam masline si dupa ce am gustat, am ales, am platit si am dat sa plecam spre camper a strigat dupa noi „Wait!”, a plecat pentru 2 minute si s-a intors cu o sacosa plina de pere coapte, divine – „for your kids!”. Nu a vrut sa ne ia nici un ban pe ele, „present!”. Pe noi ne-a mirat ca ne-a daruit aproximativ 5 kg de pere… nu 1,2 bucati! Am avut pere si la 1 saptamana dupa ce ne-am intors acasa!
Atat de generosi sunt grecii ca acum cupele de inghetata care le primim in Romania ni se par de jucarie! Grecii folosesc aceeasi ustensila de luat inghetata ca la noi, dar pun si pun pana iti fac o inghetata de la care Amelie se plangea ca o doare mana fiindca e prea grea! :)) Arata inghetata de parca au pus cu polonicul! Sa va mai spun si cat e de delicioasa?… foarte!
Toti „fura” la cantar! De la rosii, la nectarine, smochine, peste, biscuiti, feta, ulei – toti, dar, toti fara exceptie ne-au pus mai mult decat am cerut – ceva acolo in plus, asa de la ei!
La toate restaurantele primesti apa, fie ca bei o cafea, papi o pizza sau o prajitura, pe masa apare si o sticla de apa rece, cu pahare, pe care nu ti-o taxeaza nimeni… de ce? Nu stiu, dar apa nu strica niciodata!

Gasesc Grecia o destinatie perfecta pentru familiile cu copii mai mari sau mai mici – e curat peste tot, plajele au leagane sau chiar parcuri de joaca in apropiere, dusuri pentru micutii care adora sa se tavaleasca prin nisip pana cand arata ca un kurtos cu zahar brun(Amie e genul acesta), intrarea in apa e lina si apa e atat cristalina si curata ca ale mele broscute au stat numai pe sub apa cu ochelarii de scufundari ca sa vada racii, scoicile si pestisorii. Uitandu-ne impreuna pe pozele din vacanta chiar am ras cu fetele de faptul ca cel mai mult in Grecia le-a placut fundul marii :)). Desi de obicei cand mergeam la noi la mare nu scapam fara ca macar pe una din fete sa o doara urechile(de la stat pe sub apa), in Grecia nu a fost cazul, desi au facut pe-a scafandrii mai mult ca niciodata! Fetelor le-a placut ca in Grecia sunt multe pisici(am inteles ca ei le considera animale sfinte si le ingrijesc si protejeaza), s-au imprietenit cu cate un pisoi in fiecare localitate in care ne-am oprit. In Sarti chiar au invatat una sa pape paste cu lapte si miere la micul dejun :). Restaurantele au meniuri speciale pentru copii si sunt foarte ingaduitori cu piticii. Una din traditiile noastre cand mergem la mare e sa mancam zilnic peste sau fructe de mare, iar in Grecia e chiar usor sa ai peste proaspat in fiecare zi. Mi-au placut mult pescariile lor, peste mult si frumos si angajati draguti care iti curata mereu pestele fara taxe sau mofturi. Sa va mai spun de fructe si legume?! Minunate, pe alese, pe gustate! Noi inca mai avem lamai si masline aduse din Grecia. Am prins vremea rodiilor si tare mult ne-a placut sa le vedem in toata splendoarea lor, prin pomi! Si apropo de asta, desi natura a fost generoasa cu ei, grecii nu se multumesc doar cu palmierii, lamaii, padurile de pin sau livezile de masline… au multe, multe plante puse in ghivece peste tot. Fiecare casa, terasa, butic are o zona cu plante frumoase si ingrijite. E o placere sa-i urmaresti pe localnici cum ies in fiecare dimineata sa isi ude plantele!
Vremea, cel putin in septembrie cand am fost noi, e perfecta! Desi am fost stresata ca nu am luat suficiente haine cu noi in vacanta, ne-am intors cu jumatate din ele nefolosite fiindca a fost atat de cald incat am stat mai mult in costume de baie decat in alte haine.

Eu zic ca avem multe de invatat de la greci – sa fim mai relaxati, sa zambim mai mult si mai des, sa mancam mai bine, sa ne facem timp pentru noi – dimineata, la pranz si la ora cinei terasele lor sunt pline de oameni care se bucura impreuna de o cafea sau o masa buna. Mi-a placut ca si batranii lor ies la terase. Mi-a mai placut sa vad ca multa lume alearga sau iese la inotat. Si eu alerg zilnic, dar inca intalnesc oameni care se uita ciudat la mine :). Mi-a placut ca nu prea am vazut farmacii la ei, in schimb am vazut multe, multe florarii si multe, multe cofetarii. M-am indragostit de brutariile si patiseriile lor, am mancat o paine gustoasa cum la noi rar gasesti(cel putin la mine in oras, nu)… zilnic cumparam 2 paini din care una o infulecam pe loc! Am mai vazut tot felul de mici ateliere de croitorie, de tamplarie, macelarii si multe magazine cu haine sau jucarii pentru copii. Mi-a placut abordarea lor cu siesta – dupa amiaza multe dintre localuri sau afaceri sunt inchise. Oamenii merg acasa, se odihnesc si revin seara cand in Grecia e furnicar pe strada – toata lumea iese la plimbare, la joaca, la un gyros sau o bere.

De ce sa mergeti in vacanta cu rulota? In primul rand fiindca o sa le placa la nebunie copiilor. Cu camperul vacanta se transforma intr-o aventura. Poti merge oriunde, poti opri oriunde, poti sta cat vrei sau poti pleca in alta parte daca un nor vrea sa-si faca de cap pe langa tine, ai cu tine patul, frigiderul, dusul, toaleta si masina… adica tot ce-ti trebuie. Poti sa transformi camperul in casa ta de pe malul marii, de la munte sau din orasul tau preferat. Ca sa nu mai zic ca acum in Pandemie mai safe de atat nu se poate! Noi am luat campervanul proaspat dezinfectat(cei de la SmileyCamper folosesc inclusiv lampa in procesul de dezinfectie) iar de aici inainte a fost exact ca si cum am fi fost acasa la noi. Am mancat mai mult ce am gatit noi, am avut acces la apa si sapun oricand, am evitat locurile aglomerate si am campat doar pe plajele mai aerisite. Noua ne mai place cu autorulota fiindca putem parcurge distante lungi fara ca lui Amelie sa ii fie rau. Pitica are rau de masina si cam orice drum mai lung de 2 ore se termina cu ea palida si cu macar o repriza de vomitat. In autorulota lui Amelie nu i-a fost niciodata rau, pur si simplu perceptia e alta – nu e o masina – e o casa pe roti. Doar in aceasta vacanta am facut in jur de 3000 de km!

Eu inca ma intreb de ce mi-au trebuit 35 de ani ca sa ajung sa vad Grecia?! Cu siguranta va fi prima pe lista noastra pentru vacanta urmatoare, si, daca as fi stiut macar o boaba de greaca probabil ca ar fi trebuit sa ma treaca sotul granita cu forta ca sa ma aduca acasa :))

Nice to meet you, Greece!